Lär man sig något på att göra en musikal?
Min pappa ringde mig och sa att jag skulle läsa en artikel i Sydsvenskan. Jag hittade artikeln på nätbilagan och det var intressant läsning! I Lund har två högstadieskolor låtit sina elever i åttan jobba en hel vecka enbart med att sätta upp en musikal.
Läs artikeln och se på den korta videon på youtube. Redan i videon finns svaret på rubrikens fråga: "Kan man lära sig något på att göra en musikal?”
Svaret är: Ja, absolut, man lär för livet!
Tänk om alla elever på högstadiet fick den här möjligheten!
Själva tidningsartikeln hittar ni här:
Ett citat från artikeln:
”Skillnaden från mycket av klassrumsarbetet är att detta blir på
riktigt. Man skapar nytta för någon annan (publiken) och anpassar sitt arbete
till åskådarna. Man lär sig att man kan jobba ihop med människor man normalt
inte umgås med. Och eleverna är med och driver arbetet framåt på lika fot med
de vuxna. Det gör arbetet meningsfullt.”
I artikeln står också detta om entreprenöriellt arbete:
Det entreprenöriella lärandet främjar också kompetens att fatta
beslut, kommunicera och samarbeta. Det betyder att ta tillvara möjligheter och
förändringar samt att utveckla och skapa värden – personliga, kulturella,
sociala eller ekonomiska.
Entreprenörskap i skolan är ett pedagogiskt förhållningssätt i
klassrummet. Arbetsformerna stimulerar fantasi och skapande. Inre drivkrafter
och motivation är viktigt för det entreprenöriella lärandet i alla åldrar.
Centralt är att sätta det eleverna gör i ett sammanhang och se till helheten.
Ämnesövergripande tematiska arbetssätt där elever tar ansvar för sitt lärande
och där resultatet kan vara till nytta utanför skolan är karaktäristiskt.
Samarbete med aktörer utanför skolan gör skolarbetet mer
verklighetsanknutet."
En nyligen utgiven
rapport om resultaten av entreprenöriellt lärande, har använt en
känslomässig mätstrategi och kvalitativa djupstudier för att visa att
arbetssättet leder till ökad självinsikt och ökad förmåga hos eleverna att göra
sin röst hörd.
På skolverkets hemsida står det att:
”Entreprenöriellt lärande innebär att utveckla och
stimulera generella kompetenser som att ta initiativ, ansvar och omsätta idéer
till handling. Det handlar om att utveckla nyfikenhet, självtillit, kreativitet
och mod att ta risker.”
Att arbeta entreprenöriellt känns rätt
och jag blir glad av att läsa om vad som görs i Lund!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar