Vad påverkar lärandet egentligen?
John Hattie har forskat om detta och presenterat sitt
resultat i boken ”Synligt lärande” (Visible
learning, 2008). Genom att känna till vad som påverkar lärandet
mest kan man maximera elevernas studieresultat.
På
bilden syns det tydligt att det är eleven själv, som påverkar inlärningen mest.
Det känns realistiskt och sant! Att eleverna är motiverade att lära sig samt medvetna
och upplysta om vad som förväntas av dem är nog avgörande!
Det jag tycker var intressant är att lärarens roll har
så stor betydelse. Jag visste nog det innan, men nu syns det tydligt. Både på
bilden här, men också i Hattis påverkansfaktorer, som finns här nedanför.
Lärarjobbet handlar inte bara om att ha goda ämneskunskaper; ledarskap, empati
och att läraren entusiasmerar och inspirerar eleverna ligger högt.
Det känns också givet att kommunikation och samarbetet
med klasskamrater är viktiga faktorer såväl som att hemmet och föräldrarnas
engagemang betyder mycket.
Hattie har satt en siffra på hur stor påverkansgrad
olika saker kan ha för elevernas lärande. Jag har valt ut några av de faktorer
som Hattie presenterar i sin bok och jag har sorterat dem i grupper beroende på
vad faktorerna relaterar till.
En påverkansfaktor som är:
- under 0 räknas som negativ dvs. påverkar lärandet negativt (röd färg)
- mellan 0 och 0.20 är försumbar påverkan, men kan ha viss effekt
- mellan 0.20 och 0.40 är måttlig påverkan
- över 0.40 är påverkan stor och ju högre siffran blir desto starkare är påverkan
Givetvis ska man granska dessa siffror kritiskt och inte
ta dem för en total sanning. Många faktorer samverkar och därför kan faktorers
betydelse bli olika för olika elever och klasser. Det är ändå intressant att
läsa vad han har kommit fram till och mycket i dagens skola bygger på Hatties forskning.
Klassrummet, läraren och
undervisningen
Formativ bedömning - 0.90
En videoanalys av undervisningen - 0.88
(en
undervisning som sedan analyseras och förbättras)
Insatser för elever med behov av
särskilt stöd - 0.77
Kommunikativ undervisning - 0.77
Lärarens tydlighet - 0.75
Relationer mellan lärare och elev - 0.72
Feedback - 0.72
Återkoppling av prestationer - 0.69
Metakognitiva strategier - 0.69
Program för upprepad läsning - 0.67
Program för undervisning av kreativa
förmågor - 0.65
Professionell utveckling för läraren - 0.62
Att läraren inte sätter etiketter på
elever - 0.61
Undervisning i problemlösning - 0.61
Användning av begreppskartor - 0.60
Enskilda instruktioner/förklaring - 0.59
Samarbetsinriktat i förhållande till
individuellt lärande - 0.59
Studiemetoder - 0.59
Direkt/strukturerad undervisning - 0.59
Undervisning i små tydliga
steg/målnivåer - 0.58
Konkreta exempel - 0.57
Användning av begreppskartor - 0.57
Mål - 0.56
Att eleven känner positivt
engagemang i klassrummet - 0.53
Ledarskap i klassrummet - 0.52
Lärande i smågrupper inom klassen - 0.49
Lärarens frågor - 0.48
Undervisningskvalité - 0.44
Lärarens förväntningar - 0.44
Prov - 0.34
Hemläxor - 0.29
(Har ökad effekt ju äldre eleverna är. För lågstadiet 0.15 och för
gymnasiet 0.64 och formativ återkoppling har en avgörande positiv betydelse på hemläxornas
inverkan på lärandet)
Anpassning till elevens inlärningsstil - 0.41
Samarbetsinriktat lärande - 0.41
Nivågruppering - 0.12
Generell lärarutbildning - 0.11
Lärarens ämneskunskaper - 0.09
(De är viktiga, men eleverna lär sig inte pga. att
läraren själv kan något. De lär sig om läraren kan förmedla detta.)
Eleven själv och kamraterna
Självskattning av betyg* - 1.44
(Innebär att elever har god kännedom om sin
prestationsförmåga i förhållande till målen.)
Uppförande i
klassrummet, studiero - 0.80
Tidigare
kunskaper - 0.67
Kamrathandledning - 0.55
Kamratpåverkan - 0.53
Koncentration
och motivation - 0.48
Självuppfattning - 0.44
Minskning av
ängslan - 0.40
Program för
sociala förmågor/social kompetens - 0.40
Sommarskola - 0.23
Klasstorlek - 0.21
Elevernas
personlighet - 0.19
Kön - 0.12
Kost - 0.12
Åldersblandad
undervisning - 0.04
Att gå om ett
år - (- 0.16)
Skolan
Storlek på
skola - 0.43
(Ju fler elever som kommer
från hem med gynnsamma förutsättningar desto större är den optimala
skolstorleken och omvänt. Optimalt är cirka 800 elever )
Rektorn - 0.36
Skolbyte - (- 0.34)
Hemmet
Hemmiljö och
socioekonomisk status - 0.57
Föräldraengagemang - 0.55
TV - 0.14
Sommarlov - (- 0.09)
Man kan sammanfatta allt
med att
det synliga lärande äger rum när läraren ser lärandeprocessen genom elevernas ögon och när eleverna ser sig själva som sin lärare
Se gärna på detta 16 minuters långa TED-talk med Hattie
Jag
avslutar med ett citat av Hattie:
Se gärna på detta 16 minuters långa TED-talk med Hattie
”Education is more than teaching
people to think – it is also
teaching people things that are worth learning”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar