Kompetensutveckling
där lärare hjälps åt och lär av varandra
Det nya inom
kompetensutveckling i skolans värld är ”kollegialt lärande”; att lärare
samarbetar för att undervisningen sytematiskt ska utvecklas så att elevernas
lärande fördjupas.
Det finns många skäl
till detta. Kända forskare, som professor Helen Timperley från Nya
Zeeland, förespråkar det. Mer information om hennes idéer kan ni hitta här: http://www.slideshare.net/pedagogmalmo/timperley-teacher-professiona-learning-and-development
Sedan får man inte
bortse från att det också är en relativt billig fortbildning. Att använda sig
av skolans lärare i stället för dyra fortbildningsdagar med föreläsare, som ska
inspirera till utveckling, eller andra mer kostsamma utbildningar för skolans
personal sparar pengar och om det samtidigt ger stor effekt på elevernas
prestation så är det väl värt att testa. Det bästa är väl att man både får
lyssna till duktiga föreläsare, delta i givande fortbildning och sysslan med
kollegialt lärande!
Det finns många olika
sätt att jobba med ”kollegialt lärande”. Jag hade i förra veckan förmånen att
få lyssna på två inspirerande föreläsningar, där ämnet ”kollegialt lärande”
berördes. De ene talaren var Simon
Hjort, som är lektor i Linköping och den andre var Ingela Lundh, som jobbar på
GR utbildning. GR är en samarbetsorganisation, som verka för samarbete över
kommungränserna i Västsverige och har som mål att vara ett forum för idé- och erfarenhetsutbyte
inom regionen.
Här kommer en lite
sammanfattning av vad jag tagit till mig:
Ett
väl fungerande arbetslag
En enkel form är det som
sker i ett väl fungerande arbetslag, där man samplanerar, pratar om lärandet i
klasserna och tillsammans stöttar varandra i arbetet med att utveckla undervisningen
och hitta positiva lösningar på utmaningar som dyker upp. Tre frågor man då kan
ställa sig är:
- Vad försöker jag/vi uppnå? (=Hitta mål och syfte)
- Hur går det för mig/oss? (=Göra en analys av var man står nu)
- Vad blir nästa steg? (=Ta fram strategier för att gå vidare)
Lesson
study” eller ”Learning study”.
Om man vill jobba lite
mer på det kollegiala lärandet kan modeller som ”Lesson study” eller ”Learning
study”. Båda modellerna går ut på att
en grupp lärare tillsammans arbetar med planering, genomförande, utvärdering
och förändring av undervisning. Detta kan omfatta en lektion (lesson study),
men också bygga på en frågeställning och därmed omfatta flera lektioner(learning study).
Tanken är att förbättra och höja kvalitén på undervisningen.
Coaching
Ett coachande arbetssätt innebär att man får hjälp av någon som tittar på en lektion eller kanske bara låter dig berätta om det du vill bli coachad i. Nyckelord i coaching är: samtal, aktivt lyssnande, målfokusering, lösningsorientering, positivt tänkande, feedback och uppföljande samtal. Man kan bli coachad av en expert, en kollega eller av sin rektor. Till detta är det bra att ta hjälp av strukturerade samtalsmodeller som GROOW. Jag har skrivit om ”Aktiva lyssnande", coaching och samtalsmodellen GROOW i ett tidigare inlägg:
Föreläsaren Simon Hjort gav oss konkreta tips på hur man får kollegialt lärande i grupp att fungera som bäst. Hans idéer påminner mycket om upplägget i både ”matematiklyftet” och ”Läslyftet”. Grundförutsättningen för utveckling är givetvis att det finns en vilja till samarbete och att alla ser positivt på att byta erfarenheter i kollegiala diskussioner. En annan viktig förutsättning är att rektorerna stöttar personalen och avsätter tid till djupgående samtal.
Bäst fungerar skolans
utveckling om:
- hela skolan är med (dvs. alla pedagoger som arbetar inom skolan)
- det finns en valfrihet och flexibilitet
- utvecklingen sker i små steg
- skolans ledning och lärare stöttar varandra och delar på ansvaret
- man utarbetar handlingsplaner
Andra faktorer som kan få dessa möten att fungera bra är att:
- det finns en ledare i varje grupp
- man har möte minst 1 gång/månad
- mötestiden varar minst i 75 minuter
- gruppstorleken är c:a 8 personer
- alla har minst en person i gruppen med samma ålders- eller ämnesspecialisering
Mötesstrukturen kan se ut såhär:
- Introduktion (5 minuter)
- Återkoppling från föregående möte (30 minuter)
- Ny input (20 minuter)
- Personlig planering inför nästa möte (15 minuter)
- Sammanfattning (5 minuter)
Läs gärna mer om
Simon Hjorts idéer. Det kan man göra på: http://www.effektivundervisning.se/.
Här finns det mycket
läsvärd information.
Om Helen Timperley på YouTube
På YouTube finns filmer om Kollegialt lärande och om Helen Timperleys idéer. Den här korta filmen på 9 minuter sammanfattar på ett enkelt sätt kärnan i Timperleys budskap.
På skolverket har det tagits fram ett arbetssätt att jobba med ”Kollegialt lärande”.
Så här står det på Skolverkets sida:
"Här erbjuds möjlighet till kompetensutveckling i form av olika utvecklingspaket med namnet "Sju timmar om...". Utvecklingspaketen utgår från olika områden och innehåller material som kan användas i arbetet med att utveckla verksamheten. Områdena är skolövergripande och målgrupperna är olika; från förskola till gymnasiet. Gemensamt är att det inte bör ta mycket mer än sju arbetstimmar att bli klar med ett paket".
Gå in och titta på:
http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/itiskolan/utveckla-undervisningen/sju-timmar-om#.VPd7q515b0o.twitter
"Här erbjuds möjlighet till kompetensutveckling i form av olika utvecklingspaket med namnet "Sju timmar om...". Utvecklingspaketen utgår från olika områden och innehåller material som kan användas i arbetet med att utveckla verksamheten. Områdena är skolövergripande och målgrupperna är olika; från förskola till gymnasiet. Gemensamt är att det inte bör ta mycket mer än sju arbetstimmar att bli klar med ett paket".
Gå in och titta på:
http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/itiskolan/utveckla-undervisningen/sju-timmar-om#.VPd7q515b0o.twitter
Malena Ohlsson: Gillar VERKLIGEN ditt inslag kolligialt lärande..så roligt o intressant att få följa dig här..syns snart. Kramisar
SvaraRaderaTack Malena! Vad roligt att du gillade min sammanfattning av kollegialt lärande och visst är idén bra, för samtidigt lär man ju känna varandra bättre och det är inte fel att få tid till det!
SvaraRadera