Fler elever mår dåligt
Enligt socialstyrelsen
har psykisk ohälsa bland barn i åldern 10-17 ökat med över 100 % de senaste 10
åren. Det är framför allt ångestsyndrom och depressioner som ökar.
Varför har ökningen
skett? Är det så att det är en ökning eller är det bara så att barn numera
vågar berätta och be om hjälp? Det finns många frågor, men inte riktigt lika
många svar.
Det vi vet är att fler
elever påtalar att de har sömnsvårigheter, huvudvärk, magont och känner stress.
Symtom på psykisk ohälsa kan också vara apati, koncentrationsproblem,
samarbetssvårigheter och ilska. Rent statistiskt vet vi också att fler barn ordineras
antidepressiva läkemedel i tidig ålder. Detta känns inte bra! Något måste göras
och det är bråttom.
Det som Socialstyrelsen
och Folkhälsomyndigheten främst pekar på som orsaker är miljön under
skolperioden, för mycket tid framför datorer och datorspel samt ångest inför
vuxenlivets utmaningar. Jag tror visst att det kan vara så, skolan kan
förbättras, barns skärmtid framför datorer och mobiler har ökat stort och många
ser framtiden som oviss. Samtidigt finns det fler parametrar som påverkar och
bidrar till psykisk ohälsa. Det jag framför allt tänker på är alltför mycket stillasittande
bland barn och ungdomar, brist på spontanlek redan i unga år, jobbiga familjesituationer,
dåliga matvanor, mobbning, kamratproblem, tokiga skönhetsideal och sociala
medier. Det är också fler vuxna som mår psykiskt dåligt numera och om en
förälder inte mår bra känns det för mig ganska naturligt att barn i samma
familj påverkas.
Vilken värld vill vi
ha? Alla måste tänka till, både skola, föräldrar, sjukvård, politiker och alla
som jobbar med media. Barn behöver barn, datorer kan inte ersätta mänsklig
kontakt! Barn behöver också sina föräldrar. Många föräldrar säger att de inte
hinner umgås och prata med sina barn så mycket som de skulle vilja.
Det är politikerna som
bestämmer över ekonomin. I förskolan och i skolan har man för stora elevgrupper
och det råder brist på allt möjligt från t.ex. grupprum och material till
utbildade lärare, kuratorer och barnpsykologer. Sedan kan man lägga till det
faktum att barns läsförmåga har försämrats, i takt med det blir
kunskapsinhämtande jobbigare och detta påverkar givetvis självbilden.
Medias rapporter och
vinklingar påverkar också hur man tänker och mår. Det kan vara negativt, men
också positivt då media en stor möjlighet att nå ut till många.
Smittar psykisk ohälsa?
Kan det vara så att om man hör att "många mår dåligt” blir detta något som ”smittar” så att fler känner efter? Enligt en rapport från den ideella organisationen Mind är det inte är riktigt så illa när det gäller psykisk ohälsa bland unga som det framkommer i media. En annan slutsats i rapporten är att många ungdomar saknar vuxna att prata med. Rekommendationerna som rapporten ger är:
1.
Sjukdomsförklara inte
i onödan
2.
Ge unga färdigheter
som hjälper dem hantera livet
3.
Ge bättre vård till
utsatta unga
4.
Var närvarande som
medmänskliga vuxna
Länk till rapporten finns längst ner i inlägget och nedanför presenteras huvuddelarna i rapport i ett 6 minuters långt klipp från nyhetsmorgon i TV4.
Hur kan man förändra skolan så att barnen mår bättre?
Det finns inget facit till detta. Jag tror dock att det finns åtgärder man kan göra i skolan som skulle förbättra hälsan för barnen ganska drastiskt. Mina förslag är att lägga till mer av idrott, estetiska och praktiska ämnen. Kreativitet föder kreativitet som resulterar i bättre självbild och självkänsla.
Entreprenöriellt lärande är också något som jag tror på. Det gäller att väcka elevers nyfikenhet och vilja att lära och kämpa, att få deras självförtroende att växa så att de vågar söka efter nya möjligheter och därmed utvecklas så att de hittar nya egna lösningar.
Lärare behöver sätta gränser, men också hitta eleverna, lyfta dem och visa dem vilka styrkor de har. Detta görs genom coaching och feedback där det positiva tas fram. Elever behöver också få hjälp att hitta sin egen ”lärstil” och förstår de hur de både på egen hand och tillsammans med sina klasskamrater kan arbeta för att komma vidare. känner man att man lyckas mår man bättre.
Skolors elevhälsoteam och BUP kan också göra skillnad för det man vet med säkerhet är att ju tidigare man får hjälp när man mår dåligt desto större chans har man att må bättre igen. Att få prata med någon som lyssnar och bryr sig betyder mycket. En tidig upptäckt och diagnostisering tillsammans med psykologisk behandling kan också göra att man inte behöver ta till medicinering.
Läs mer här:
BRA BOK
Ta makten - för att det funkar.
Det finns en bok som riktar sig till ungdomar, den handlar om att ta makten över sin psykiska hälsa. Vi länken nedan kan ni hämta några av bokens övningar och de verkar bra!
Jag är imponerad av din klarsyn när det gäller barns psykiska ohälsa och hur man genom att lägga till mer av idrott och därigenom försöka öka barnens självkänsla och prestationsförmåga och kreativitet
SvaraRaderaIntressant ämne, bra att detta tas upp och diskuteras!
SvaraRaderaDet tycker jag också.
Radera