Summa sidvisningar

lördag 15 oktober 2016

Utmaningars betydelse för inlärning

Utmaningar
för eleverna framåt

Elever som får utmaningar tycker att det är roligare att gå i skolan. Inställningen till skolarbete blir mer positiv, koncentrationen och uthålligheten ökar. Då ökar inlärningen; eleven lär sig, mår bra, bygger på sitt självförtroende, blir mer hungrig på ytterligare kunskap och behöver nu ännu mer utmaningar och så fortsätter trappan uppåt!

Är det så enkelt? Ja, det kan vara så enkelt. I många klasser är det så det fungerar. Visst kan detta försvåras om någon/några elever inte mår bra (psykiskt eller fysiskt), men forskning visar att även de som har ”glaset fullt” med vardagsbekymmer och inlärningsproblem gynnas av utmaningar och positiva förväntningar på att även de ska lyckas.

Skolinspektionen har i en tematisk analys kommit fram till hur viktigt det är att eleverna får tillräckligt med utmaningar. (Detta är ingen nyhet, men nu är det fastställt.) Det är genom utmaningar som bästa inlärning sker! Elever har inte samma behov, några behöver mer utmaningar än andra, men överlag kan man utmana de flesta elever mer än man gör.

För att detta ska vara möjligt måste lärarna lära känna sina elever; veta vilka förkunskaper de har, men också hur man kan fånga deras uppmärksamhet bäst, hur man väcker deras intresse och därmed ökar deras motivation för skolarbete.

Individualisering får inte innebära att eleverna själva tar hand om sin undervisning. Läraren har stor betydelse för om eleverna lyckas eller inte. Lärarens kompetens kring hur undervisningen organiseras, struktureras och genomförs är av stor vikt, vilket innebär att kvaliteten på den individanpassade undervisningen påverkas av lärarens skicklighet.

Detta kan man läsa på skolinspektionens hemsida:
”Läraren måste kunna möta varje elev, från de som behöver mycket stöd till de som har lätt för sig och behöver utmanas med svårare uppgifter för att utveckla sina förmågor. Skolinspektionen ser i olika granskningar flera positiva arbetssätt som också visar att detta är möjligt. Den grupp elever som behöver mer utmaningar har ibland blivit en osynlig grupp som förväntas klara sig själva och som ofta också gör det. Det är dock viktigt att detta inte förstås som en motsättning mellan elevgrupper. Alla elever i varje klassrum har rätt till en undervisning som utvecklar, stimulerar och utmanar. Oavsett vilken nivå man börjar eller slutar på.”

Läs mer om detta här:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar