Utmaningar
för
eleverna framåt
(bild: http://www.squarepegeducation.com/learning-excel-can-be-a-great-experience-for-students.html)
Elever som får utmaningar tycker att
det är roligare att gå i skolan. Inställningen till skolarbete blir mer
positiv, koncentrationen och uthålligheten ökar. Då ökar inlärningen; eleven lär
sig, mår bra, bygger på sitt självförtroende, blir mer hungrig på ytterligare
kunskap och behöver nu ännu mer utmaningar och så fortsätter trappan uppåt!
Är det så enkelt? Ja, det kan vara
så enkelt. I många klasser är det så det fungerar. Visst kan detta försvåras om
någon/några elever inte mår bra (psykiskt eller fysiskt), men forskning visar
att även de som har ”glaset fullt” med vardagsbekymmer och inlärningsproblem gynnas
av utmaningar och positiva förväntningar på att även de ska lyckas.
Skolinspektionen har i en tematisk
analys kommit fram till hur viktigt det är att eleverna får tillräckligt med
utmaningar. (Detta är ingen nyhet, men nu är det fastställt.) Det är genom utmaningar som bästa inlärning
sker! Elever har inte samma behov, några behöver mer utmaningar än andra,
men överlag kan man utmana de flesta elever mer än man gör.
För att detta ska vara möjligt måste
lärarna lära känna sina elever; veta vilka förkunskaper de har, men också hur
man kan fånga deras uppmärksamhet bäst, hur man väcker deras intresse och
därmed ökar deras motivation för skolarbete.
Individualisering får inte innebära
att eleverna själva tar hand om sin undervisning. Läraren har stor betydelse
för om eleverna lyckas eller inte. Lärarens kompetens kring hur undervisningen
organiseras, struktureras och genomförs är av stor vikt, vilket innebär att
kvaliteten på den individanpassade undervisningen påverkas av lärarens
skicklighet.
Detta kan man läsa på skolinspektionens
hemsida:
”Läraren
måste kunna möta varje elev, från de som behöver mycket stöd till de som har
lätt för sig och behöver utmanas med svårare uppgifter för att utveckla sina
förmågor. Skolinspektionen ser i olika granskningar flera positiva arbetssätt
som också visar att detta är möjligt. Den grupp elever som behöver mer
utmaningar har ibland blivit en osynlig grupp som förväntas klara sig själva
och som ofta också gör det. Det är dock viktigt att detta inte förstås som en
motsättning mellan elevgrupper. Alla elever i varje klassrum har rätt till en
undervisning som utvecklar, stimulerar och utmanar. Oavsett vilken nivå man
börjar eller slutar på.”
Läs mer om detta här:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar