Att hitta sig
själv i virrvarret,
det är skolans utmaning
för både vuxna och barn 2016!
Vilken självbild vill du ha?
Den viktigaste relation vi människor har är den vi har med oss själva.
Fungerar inte den så är det svårt att få andra relationer att fungera. Att lära
känna sig själv, acceptera det man ser och sedan göra något åt det man vill
förändra är vad det handlar om. Mycket av detta arbete byggs upp i skolan. Det
handlar om självbild, självkänsla och självförtroende.
Självbild är den bild man har av sig själv, en sammanfattning av
hur man ser på sig själv. Den beskriver alla delar av personligheten och hur
man förhåller sig till omvärlden.
Självkänsla är känslan till sig själv. Självkänslan växer sig
stark genom att man blir sedd och bekräftad. Den utvecklas i ens uppfattning
att man duger som man är.
Självförtroende är hur man uppfattar sin egen prestationsförmåga. Självförtroendet växer
med egna prestationer. När man känner att man lyckas höjs självkänslan, men
misslyckanden påverkar tvärtom.
Man speglar
sig i andras ögon.
Hur man ser på sig själv beror på de positiva eller negativa reaktioner
man får från andra under livets gång. Ingen är född med en negativ självbild,
våra bilder skapas på vägen genom livet. Det börjar när man är liten, man
tolkar andras kommentarer och handlingar. Det är lätt att tolka fel, att
missuppfatta och ta till sig fel budskap; att man inte är bra nog. Ingen är
perfekt och man känner sina egna svagheter, så det ligger då nära till hands att
jämföra sig med andra och förminska sig själv. Vi vet detta, men vad gör vi
åt det?
Genom åren har många
andra yttre omständigheter påverkat människors självbild; den sociala ställningen man föds
in i, ens utseende, vilka man umgås med, vilket land man kommer ifrån, vilket kön
man har eller hur mycket pengar man äger. Några säger att detta inte spelar så
stor roll längre, men stämmer det? Nej, detta spelar fortfarande en stor roll
och sociala media förstärker påverkan utifrån, men jag tror också att en
positiv skolgång kan förbättra förutsättningarna att lyckas. Engagerade, duktiga
och intresserade lärare kan göra stor skillnad!
Skolan har en
skyldighet att skapa de rätta förutsättningarna. Eleverna måste få rätt hjälp,
lagom utmaningar och veta att det finns positiva förväntningar på att de ska
lyckas. Detta är grunden, tillsammans med ett aktivt arbete mot att förebygga
och förhindra mobbning och utanförskap. Att känna att man kan, att man förstår,
att man lär sig; att få utvecklas i en trygg miljö är grunden till allt. Det
leder till att man tror på sig själv och då vågar man mer, vilket i sin tur
leder till att man har större chans att lyckas bygga upp sittsjälvförtroendet, få en starkare självkänsla och en positiv självbild.
Vad kan vi i skolan göra för att hjälpa eleverna att hitta sig själva, tro på sig själva och känna sig värdefulla för just den de är? Jag skrev om detta i
somras, läs gärna mer om vad man kan göra för att förbättra självförtroendet
här: http://ulrikaskolanentreprenorielltlarande.blogspot.se/2015/06/forbattra-sitt-sjalvfortroende.html
Vilket underbart yrke
vi har, vilka spännande utmaningar vi ställs inför och vilka underbara
möjligheter vi lärare faktiskt har att hjälpa barn att växa i både kunskap och
självkännedom. Kartan till att hitta sig själv byggs upp i en fungerande skola.
Det ställs stora
krav på oss lärare! För att vi ska orka är det viktigt att vi också jobbar på att
hitta oss själva och att vi samarbetar, stöder och höjer varandra!
Läs mer om
självförtroendet på:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar