Elevinflytande - ordets betydelse
Eleverna i klass 5 fick frågan om de
upplevde att det finns elevinflytande. Några var väldigt tveksamma till detta
och det kom lite konstiga svar. Själv blev jag mycket förvånad för jag anser
att eleverna har ganska stort inflytande och vid andra tillfällen har de sagt
att de tycker att de får vara med och bestämma precis lagom mycket
Dagen efter tog jag och frågade dem
vad ordet ”elevinflytande” betyder. Svaren förvånade mig ännu mer, för de
visste inte alls vad ordet betydde. De flesta trodde att det betydde att
kunskap flyter in lätt och att en med ”elevinflytande” då skulle har
mycket lätt för att lära sig allt. Det kom några andra gissningar också, men
alla var totalt fel. Jag fick förklara vad ordet står för och då började de
skratta och sa att det har de ju. De kände att de får vara med och påverka en
hel del, att de får välja mellan olika saker, att de får komma med egna idéer,
ta initiativ och att vi lärare lyssnar på dem.
Vi tar så lätt för givet att barn kan
alla ord och begrepp som vi vuxna använder och glömmer bort att fråga om de
förstår. Elevinflytande ska vi absolut fortsätta med att ha, eleverna blir ju
självklart mer motiverade när de får vara med och påverka sitt arbete.
”Om elever upplever reellt inflytande
över undervisningens innehåll och hur den utförs har det visat att de lär sig
mer, blir mer engagerade och tar mer ansvar.”(Skolverket)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar