TÄNK FÖRST - HANDLA SEDAN
TÄNK FÖRST - HANDLA SEDAN
Skolverkets "JA och NEJ bild” är så tydlig och bra att den inte går att missförstå!
Bra för alla; lärare, elever och föräldrar!
KONSEKVENSER
Vi pratar mycket om konsekvenser. Allt man gör, säger och skriver får konsekvenser. Ibland blir konsekvenserna negativa, men de kan ju också bli positiva eller ganska neutrala.
Det är viktigt att man pratar om konsekvenser. Detta kan man ta in i många olika sammanhang.
ABC-modellen för
beteendeförändring
A
står för Aktiverare – eller vad som får igång ett beteende
B står för Beteende
C står för Konsekvenser
(eng. Consequence)
Runt omkring oss har vi hela tiden en mängd ”Aktiverare” som sätter
igång vårt beteende. Det kan vara att det är kallt, att chefen säger till oss,
att vi hör någon säga något, vi läser en skylt eller att vi bestämmer oss om
ett gemensamt mål. Alla dessa saker har potential att sätta igång oss.
Åtminstone en gång.
Det som får oss att
fortsätta eller sluta med ett beteende är konsekvenserna av beteendet, belöning
eller bestraffning av olika former. Två konsekvenstyper får beteende att öka eller
återupprepas och två konsekvenstyper får ett beteende att minska eller helt
upphöra.
- Att slippa något obehagligt eller att få något trevligt är exempel på två stärkande konsekvenstyper.
- Att få något obehagligt eller att bli av med något man vill ha är exempel på två försvagande konsekvenstyper.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar