Jag fick frågan: Vad krävs för en ”lyckad undervisning”?
Det handlar att hitta eleverna och att bygga upp
förtroenden, stärka deras självkänsla, samt att successivt guida dem fram till
lyckat resultat; där de känner sig stolthet över vad de lärt sig. Den positiva känslan ska
vara så stark och lyftas fram på ett så synligt sätt att eleverna hittar den
inre motivationen till att vilja lyckas igen. När de hittar sin inre motivation
och börjar sätta upp förväntningar på sig själv kan man som pedagog finnas till
hands för att hjälpa dem att bygga upp en kunskapsbank av fakta och nya
utvecklande strategier, vilka leder till fortsatt framgång och ökat lärande. I ”kunskapstrappan” nedan synliggörs mina tankar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eleven
når sina mål
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
Ökat lärande, som synliggörs
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
Nya strategier byggs upp
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
Ytterligare framgångar som
uppmärksammas
|
||||||
|
|
|
|
|
Eleven blir mer självständig
och vågar mer
|
|
||||||
|
|
|
|
Eleven hittar sin inre
motivation
|
|
|
|
|||||
|
|
|
Synliggöra resultat
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
Stärka elevens självkänsla och
självförtroendet genom guidad undervisning
|
||||||||||
|
Bygga upp förtroende
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Hitta
eleven
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Det ligger en hel del i det du skriver om. Jag tror emellertid, precis som en enig forskarvärld inom lärande, att eleverna måste delges syftet och målet. När eleverna delges och engageras i "Vart ska vi och varför?" och "Hur kommer vi dit?" ökar såväl elevernas motivation som inflytande och ansvar.
SvaraRaderaSom lärare ger jag eleverna tilltro till deras förmåga genom att ha höga förväntningar. Att också uttrycka att fel gör vi på vägen men vi tar lärdom av dem, gör att de känner förtroende.
Jeremy Hodgen och Dylan Wiliam menar att tre typer av feedback är nödvändig i formativ bedömning: Från elev till lärare, från lärare till elev och den tredje mellan elever. Att visa på resultat och hur eleven i fråga kan göra för att komma vidare är ytterligare en viktig aspekt i den formativa bedömningen.
Absolut, detta har jag skrivit om i tidigare inlägg. Det du beskriver kallar jag, i detta inlägg, kortfattat för ”guidad undervisning” och "synliggöra resultatet". I detta ingår givetvis förväntningar, feedback, att lära sig av sina misstag och att känna till syfte och mål ... tillsammans med en massa andra saker. MEN relationer överbryggar mycket och att man som lärare bygger upp förtroende är, enligt mig, en bra start till fortsatt lärande för alla elever!
Radera