Tankar om läxor
Debatten om läxor är igång igen och det är bra. Man ska prata om det och
man ska som lärare fundera över vad man vill med läxorna!
Krav på läxor
Min uppfattning är att läxor är bra om de är genomtänkta
och uppfyller
dessa krav:
- Läxorna ska vara konstruerade så att eleverna
själva kan göra dem, utan föräldrahjälp.
- Läxorna ska gynna inlärningen, vara genomtänkta och
följas upp på ett systematiskt sätt i undervisningen
- Läxorna skall ges veckovis så att eleverna själva
kan välja när de vill göra dem.
- Läxorna skall vara tydliga, så att eleverna vet vad
de ska göra.
- Läxorna ska samordnas bland lärare så att
omfattning blir rimlig.
Exempel på bra läxor
Repetition
För att lära sig nya saker behöver man öva. Här behöver man olika lång
tid. Några lär sig snabbt, andra behöver repetera många gånger. Om man bara
jobbar med att öva och repetera i skolan och tar bort läxor tror jag att de
svagaste eleverna drabbas hårdast. De som har lätt för inlärning kommer
antagligen att lära sig en hel del ändå. Läxor som i denna aspekt är ok kan
till exempel vara: engelska meningar eller glosor, att öva på tabeller i
matematik, att öva på en engelsk dialog, namngeografi eller öva stavning av
svenska ord. Givetvis ska läxan följas upp på något sätt.
Förberedelse
Läxor kan också vara till för att förbereda eleven för ett moment. Då kan
läxan till exempel vara utformad så att eleven ska fundera över något, ta reda
på något, läsa något hemma eller repetera fakta av olika slag. Läxor kan också
vara att förbereda sig hemma inför en redovisning. För att känna sig säker
inför en muntlig redovisning måste man öva, att vara väl förberedd ger både
större säkerhet och bättre självförtroende.
Med fördel kan läxan vara att eleven ska göra något praktiskt, ha tankar
om det och sedan ta med sina funderingar och tankar till skolan. Här ska läxan
diskuteras, samtliga elever får berätta vad de tycker. Syftet är att alla ska
vara förberedda inför diskussionstillfället och därför bli delaktiga på samma
villkor. I skolan har man diskussioner om läxuppgiften både i små och större
grupper. Här övas eleverna på att ta ställning, säga vad de tycker, argumentera
och lyssna på varandra.
Läxor eller inte - Nyhetsmorgon TV4 (2015-12-01)
Grundskoleguiden utgiven av Gleerups utbildning AB
Guiden är skriven till föräldrar för att de ska kunna stödja sina barn
genom grundskolan. Den gavs ut 2014 och är i PDF form. Författaren heter
Charlotta Andersson. På sidan 29-31 handlar det om läxor. Det står att läxor är
en viktig länk mellan skolan och hemmet och att läxor hjälper föräldrar att ta
del av vad deras barn arbetar med. Det står också att läxor till en stor del handlar
om att låta eleven ta ett eget ansvar för sin inlärning och planera sin tid.
Syftet med läxan kan vara att repetera, reparera, färdighetsträna och/eller
fördjupa sina kunskaper. I häftet ges exempel på vad läxor kan vara:
”En hemuppgift kan även bestå av att genomföra en undersökning utanför
skolans väggar. En läxa kan likaså erbjuda eleven tid att fundera lite extra
över en frågeställning och att prova olika tankebanor i sin egen takt. En läxa
bör vara nedskriven med tydliga instruktioner, ha ett uttalat mål, matcha
elevens förmåga och syfta till att förbättra elevens kunskapsutveckling och
förmåga. En läxa ska vara meningsfull.”
(Charlotta Andersson, Grundskoleguiden, 2014)
Rekommendationer i olika länder
I vissa länder finns rekommendationer om hur lång tid läxan bör ta att
göra. Barn behöver olika lång tid på sig för att göra uppgifter, så
rekommendationen är väl något läraren får ha som ett riktmärke. I Sverige är
inte läxor reglerade i styrdokumenten, men i andra länder finns mer tydliga
rekommendationer. Efter att ha letat på flera olika sidor är detta vad jag kom
fram till. Jag har inte dubbelkollat källorna, men det låter rimligt för jag
har fått liknande informationen från vänner som bor i dessa länder.
I England, Holland, Belgien och i Tyskland ligger rekommendationerna för
läxans omfattning för elever under mellanstadiet på c:a 40-70 minuter/dag.
(Läxornas omfattning ökas för varje skolår.) I Finland och i USA är ingen tid
fastsatt, men det vanligt med läxa varje vardag och det betonas att det är
viktigt att den följs upp. Läxor skall eleverna kunna göra själva, men
föräldrarna uppmanas att påminna sina barn om läxan, samt att ge dem
förutsättningar till att göra läxorna i lugn och ro.
Skolverkets stödmaterial - Läxor i praktiken (2014)
På skolverket kan man hämta ett stödmaterial om läxor i skolan "Läxor
i praktiken”. Man kan både beställa inbundna exemplar och läsa som pdf.
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3340
Övriga länkar
Här finns ett exempel på råd till föräldrar från de amerikanska
skolmyndigheterna.
Grundskoleguiden
Några intressanta debattartiklar eller examensarbeten om just läxor finner
ni här:
I Hallstahammar diskuterades läxornas vara eller inte vara. Här kan ni
läsa insända synpunkter:
Mycket bra att läsa och jag instämmer med de punkter du satt upp. Väldigt intressant att du tar in en internationell jämförelse. Att många andra länder har många läxor och att de ökade med åldern kände jag till, men inte att det fanns riktlinjer.
SvaraRaderaDet är bra med ett internationellt perspektiv för kraven är också olika - i Frankrike förväntas en femåring kunna addition och subtraktion med tiotalsövergång inom talen 0-100, typ 42 - 29. Hur skulle det mottas i vår kultur?
Skulle en nationell rekommendation för läxor vara ett stöd eller ett problem?
Jag vet inte om det vore bra eller dåligt Solveig, men det är väldigt olika både hur läxor "ser ut” och hur omfattande de är. Det skiljer sig från skola till skola, men ofta även inom varje skola. Jag tror det är bra att man pratar om läxor på skolan. Det är också viktigt att man utvärderar läxorna med eleverna och föräldrarna, att man lyssnar på deras åsikter och tillsammans hjälps åt att hitta rätt slags läxuppgifter ... på en lagom omfattning och nivå.
SvaraRaderaVisst finns det risker med läxor!
SvaraRaderaDetta är hämtat från skolverkets hemsida där de analyserar resultatet i Pisa- rapporterna:
"... Det påpekas att mindre tid har lagts åt att berätta och gå igenom läxor i helklass. Forskarna menar att eleverna och deras föräldrar har fått ta ett allt större ansvar för lärandet. Att eleverna lämnades mer åt sig själv ses som en viktig förklaring till de ökade skillnaderna i skolresultaten mellan olika elevgrupper. Således har föräldrarnas utbildning och kulturellt kapital fått en ökad betydelse för elevers skolresultat."
Jag håller med dig Ulf! Detta är en av anledningarna till att jag skrev inlägget. Läxor kan vara både bra och dåliga!
SvaraRadera