Lärare behöver
utbildning i entreprenöriellt lärande!
På Svenskt näringslivs webbsida, den 16 oktober 2014,
skrevs följande:
”En
ökad fokusering på entreprenörskap i skolan är bra. Det handlar både om att
stärka elevernas entreprenöriella förmågor och att ge dem redskap att driva
egen verksamhet. Entreprenöriellt lärande innefattar att kunskaper och
erfarenheter inhämtas från omvärlden utanför klassrummet. Det är en välkommen
utveckling där företagen på orten kan vara en resurs. I
debatten ställs ofta övergripande bildningsideal mot entreprenörskap. För oss
finns inget motsatsförhållande: entreprenöriellt lärande är en väg till
bildning! Och då gäller det att använda omvärlden som resurs i klassrummet.
Till exempel genom att låta elever och studenter jobba med uppdrag i företag,
att låta företagsamma människor komma och berätta sin historia i skolan samt
satsa på prao och praktik.”
På samma webbsida skriver skribenten Stina Dahlén om en
föreläsning om entreprenörskap. Även
den här artikeln publicerades den 16 oktober 2014. Det som poängteras i artikeln är att
lärarnas engagemang krävs för entreprenörskap i skolan. Enligt
författaren hänger det på lärarna om entreprenörskap i skolan ska kunna nå ut
brett. Därför är det också viktigt att studenter på lärarutbildningarna och
verksamma lärare utbildas i pedagogiken. På lärarhögskolorna behövs studiebesök hos företag och interna lärarnätverk som
diskuterar arbetsformer. Ju mer lärare kommer ut och ser världen utanför
skolan, desto bättre på blir de på att undervisa entreprenöriellt. I Finland är utbildning i entreprenörskap
obligatorisk på lärarutbildningarna, men så långt har vi inte kommit i Sverige.
Entreprenöriellt lärande
beskrivs som ”ett pedagogiskt förhållningssätt som handlar om att ta fram och
utveckla elevers inneboende nyfikenhet, initiativförmåga och självförtroende
redan från tidiga åldrar.”
Hela artikeln kan ni läsa på:
Mina egna funderingar:
Utbilda lärarstudenter i entreprenöriellt lärande!
Vi har en del att jobba på i
Sverige. Att införa undervisning om entreprenöriellt lärande på lärarhögskolor
tycker jag låter som ett steg som borde tas snarast!
Låt alla högstadieelever få prao!
Alla högstadieelever borde få
komma ut på prao(praktisk arbetslivsorientering), men i nuläget har flera kommuner tagit bort praoverksamheten
av praktiska eller ekonomiska skäl och detta gynnar knappast eleverna. I många
kommuner har man kvar två praoveckor under högstadiet, i andra har man en, men
en del skolor har ingen prao. Orsaken till
att t.ex. Stenbocksskolan i Ulricehamn tog bort veckan med prao i årskurs åtta
2013 lär vara att skolledningen hellre ville satsa på bredare information om
yrkeslivet. Andra kommuner har avskaffat praon efter det att arbetsmiljöverket runt 2006 ställde krav på
att skolan ska ta ansvar för eleverna även under praoperioden och skolorna
bedömde att de inte klarade av det. Själv
tycker jag att man kunde ha både och, med det menar jag både prao och en bred
satsning på information om yrkeslivet. Allt för elevernas bästa. När det gäller
problemen med prao borde man ta tag i dem och förändra det som måste förändras
istället för att helt ta bort praon, eftersom fördelarna med just prao och de
erfarenheterna man får genom prao är stora.
Utbilda lärare i entreprenöriellt lärande!
Vi behöver alla utbildning för att
få nya idéer, men också för att få tillfälle till att lyssna på varandra och
därmed få ökad inspiration. När det gäller utbildning i entreprenöriellt
lärande ligger Ulricehamn, där jag arbetar, ganska bra till; skolledare, rektorer,
förskolechefer samt flera pedagoger går på en mycket bra utbildning. Det är Navet i Borås som håller i och lägger upp utbildningen. Externa föreläsare och
processledare kommer också att ingå i utbildningen, som omfattar
ca 50 timmar och är uppdelad på 10 tillfällen(heldagar/halvdagar) under hela läsåret
2014-15. I Ulricehamn står vi alltså inför det positiva faktum att flera skolor
och förskolor redan nu arbetar eller planerar för att arbeta mer
entreprenöriellt.
Källor till info om prao:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar