Funderingar efter gårdagens föreläsningar
i Ung Företagsamhets regi
______________________________________
Förändringar
Skolan förändras ganska långsamt, medan världen runt om
förändras snabbt!
Kan detta kanske bero på att just läraryrket är det enda
yrke, där de som väljer yrket redan har 12 års erfarenheter av att gå i skolan
… på gott och ont.
Informationsflödet på Internet
Eleverna hittar lätt kunskapen på Internet, men de måste
lära sig att sålla i informationsflödet och få bra strategier
för att hitta det de letar efter, samt att göra kunskapen till sin genom att läsa mellan
raderna, förstå, jämföra och kritiskt granska allt de läser på Internet.
Elever måste i tidig ålder få de redskapen som behövs för
att nå ut och visa vad de kan både muntligt och skriftligt. Att behärska det
svenska språket, samt veta hur man lyssnar, ställer frågor och diskuterar är
grundfärdigheter som måste övas in från tidig ålder. Redan i slutet av mellanstadiet är detta färdigheter som
eleverna bör behärska, då de bedöms och betygsätts.
Läsning
Undersökningar visar att elever i svenska har
försämrats när det gäller läsförståelse och läshastighet. Studier visar att
eleverna själva upplever att de läser färre böcker ju äldre de blir. I takt med
att man läser färre böcker, tappar man i både läsförståelse och läshastighet. I
år jobbar de svenska skolorna mer intensivt med att öka läsförståelsen, sprida
läsglädje, motivera eleverna till ökad läsning och därmed vända trenden.
Reflektion
Det är bra att fråga eleverna: ”Vad har du lärt dig idag?” Reflektion är viktigt och man måste öva på att reflektera för att behärska det.
Fullständigt lärande
Fullständigt lärande är när:
- eleverna själva upptäcker problem, som de vill lösa
- eleverna tar arbetet på allvar
- eleverna känner att arbetet känns realistiskt och meningsfullt
- eleverna kan anknyta ny kunskap till egna erfarenheter
- eleverna prövar ut och använder kunskapen i praktiken
skolschemat?
Hur ska egentligen en skoldag se ut?
Hur ska schemat läggas?
Vi jobbar ofta i korta pass någonstans mellan 40-60 minuter,
är det något vi bör förändra?
Ledarskap
Gott ledarskap i skolan bygger bl.a. på: tillit, ömsesidig
respekt, förväntningar, tydlighet, engagemang, meningsfullhet, nyfikenhet,
forskande kultur, omtanke, utmaningar, ansvarstagande och att eleven känner att
han/hon är viktig!
Lärstilar
Du är som lärare bäst på att lära ut de lärstilar som du
själv använder dig av.
Därför är det bra att eleverna möter olika lärare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar