Summa sidvisningar

lördag 3 januari 2015

GRIT - The key to success! (TED)


GRIT
Betyder på engelska ”sandkorn”, men det har en annan betydelse också. GRIT är också en amerikanskt mer ”psykologisk” term med en vid betydelse, som sammanfattar din förmåga att lyckas med det du vill uppnå, vad det än må vara. Man kan definiera ordet med ”passion för att nå långsiktiga mål”, men det handlar också med om envishet, uthållighet, konsten att inte ge upp och som en förmåga till att bli tillräckligt starkt motiverad för att lyckas. Personer som har detta ”GRIT” kämpar på även om det är tufft, de övervinner misslyckande och ger sig inte förrän de nått sitt mål! Hur kan vi få fler att kämpa på det här sättet?

Läs mer om detta här: 
https://www.forskning.se/2017/11/09/grit-ar-grejen-om-du-vill-lyckas-i-skolan/?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3

Se också på detta korta TED-talk från 2013 med Angela Lee Duckworth. Det tar bara 6 minuter, men det är 6 intressanta minuter.

“Grit is passion and perseverance for very long-term goals,” explains Duckworth. “Grit is having stamina. Grit is sticking with your future, day in, day out – not just for the week, not just for the month, but for years – and working really hard to make that future a reality. Grit is living life like it’s a marathon, not a sprint.”

GRIT - The key to success. 


En annan kort film om GRIT, gjord i Florida 2014 är väl värd att se på. "This is a story about grit - and why it might just be the key to your success as a student ...”



http://community.mindsetworks.com/videos/1526-emily-diehl/video/28-grit-the-key-to-your-success-at-flvs


Hjärnprofessor Torkel Klingberg(2017)berättar i ca 15 minuter bl.a om hur inlärning påverkas av just GRIT och feedback. Mycket bra och lärorikt!  

https://www.youtube.com/watch?v=jqzujellAAw

3 kommentarer:

  1. Mycket viktigt inlägg som, enligt mig, leder till följdfrågorna:
    - Vad är viktigt för att utveckla elevernas motivation och styrka att övervinna misslyckanden?
    - Hur arbetar vi för att eleverna ska utveckla uthållighet och glöden i lärandet?
    Jag ser ett tillåtande och tryggt klimat, kännetecknat av att "fel" och olikheter ses som en utvecklingsmöjlighet, som en grundförutsättning. Vidare att jag som lärare tydliggör varför och vad som förväntas läras samt att eleverna får möjlighet att komma med förslag på hur innehållet ska läras, anser jag som viktigt.
    Enligt Hogden & Wiliam (Mathematic inside the black box, 2006) är nedanstående punkter grundläggande för lärande:
    1. Börja där eleverna befinner sig. (Jag måste ha ett nuläge, vad kan de?)
    2. Eleverna måste vara aktiva. (Arbetssätt som uppmuntrar att de är ägare till sitt lärande)
    3. Eleverna måste få samtala/skriva om sina uppfattningar. (Interaktion)
    4. Eleverna måste förstå syftet med det som ska läras.
    5. Feed back ska visa eleven hur hen kan förbättra sig. (Jag visar på skillnaden mellan nuläge och resultat och engagerar eleven i hur hen kan gå vidare mot nya mål.)
    Jag tror också att reflekterande frågor är viktiga i syfte att utveckla elevernas motivation och uthållighet. Exempelvis:
    Har du nått det mål du själv satt upp?
    Vad var det som gjorde att du nådde/inte nådde målet?
    Vad var svårt? Varför var det svårt?
    Hur bedömer du din egen arbetsinsats vid läxor? Skriftligt lektionsarbete? Muntligt lektionsarbete?
    Vad är viktigt inför nytt arbetsområde?

    SvaraRadera
  2. Vad är det hemliga receptet?
    Att finna motivation, att få rätt feedback, att veta att det är ok att göra fel/kanske misslyckas ibland, att inte ge upp, att se positivt på livet och behålla sin nyfikenhet och lust att lära mer. Lägg sedan till att tro på sig själv och att ha tålamod. Jag tror allt detta grundläggs tidigt, att de första åren är väldigt viktiga i en människas liv. Jag tror också att det går att vända om man hamnar snett och inte hittar någon motivation, fast det kräver hårt arbete och hjälp från andra t.ex från lärare. Här är vår utmaning, "att få med alla elever på tåget”.

    SvaraRadera
  3. Susanne Ekstrand: Så spännande. Ser fram emot att läsa allt!

    SvaraRadera